AT-3
Źródło: http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/214/126/Aero-AT-32
Prototyp AT-3 został zbudowany w Instytucie Lotnictwa w 1997 r. Pierwszy lot wykonał 18.01.1998 r. Dla przeprowadzenia prób statycznych zbudowany został drugi egzemplarz samolotu. Próby w locie wykazały, że samolot ma prawidłowe własności lotne. 14.05.1999 r. samolot AT-3 uzyskał, jako pierwszy samolot w Europie Środkowej i Wschodniej, świadectwo typu w klasie JAR-VLA (Join Aviation Requirements – Very Light Aircraft), czyli dla samolotów o masie całkowitej nie przekraczającej 750 kg. Prototyp używany był następnie do szkolenia w Aeroklubie Warszawskim, a później sprzedano go do Aeroklubu Wrocławskiego. Pod kierownictwem mgr inż. Mariana Jakoniuka (wcześniej konstruktora prowadzącego rodziny PZL-110 ”Koliber” w PZL Okęcie) podjęto dalsze prace rozwojowe. Przygotowania do produkcji seryjnej rozpoczęto w 1999 r. Została ona uruchomiona w maju 2000 r. w Centralnej Szkole Lotniczo-Technicznej Aeroklubu Polskiego w Krośnie. W wersji seryjnej ponownie wprowadzono zmiany w konstrukcji skrzydła, układu sterowania oraz podwozia. Do napędu planowano, podobnie jak w prototypie, zastosować silnik Limbach L2400 o mocy 63 kW (86 KM). Ostatecznie wybrano silnik Limbach o mocy 74 kW (100 KM). Pierwszy egzemplarz seryjny w wersji AT-3 L-100 został oblatany 4.08.2001 r. Otrzymał znaki rejestracyjne SP-TPC. Samolot (podobnie, jak 4 dalsze) był sponsorowany przez Telekomunikację Polską, dlatego dwie pierwsze litery w rejestracji to “TP”. Zbudowano tylko 5 egz. w wersji AT-3 L-100. Trzy dostarczono do Aeroklubu Warszawskiego, jeden do Wrocławskiego oraz jeden do prywatnego właściciela.
W 2002 r. została założona firma Aero AT, która podjęła produkcję seryjną samolotu.
Wersja AT-3 R100 otrzymała silnik Rotax 912S o mocy 74 kW (100 KM). Pierwszy samolot tej wersji został oblatany 12.08.2002 r. Wersja AT-3 R100 okazała bardzo udana, we wszystkich samolotach AT-3 L-100 silniki Limbach zostały wymienione na Rotax. W samolocie systematycznie wprowadzano modyfikacje, głównie wyposażenia awionicznego, min. w 2004 r. zamontowano: żyroskopowy wskaźnik kursu, GPS, sygnalizator przeciągnięcia. W latach 2005-2006 dodano system nawigacyjny VOR, wyposażenie do lotów w nocy oraz transponder.
Załoga: 1 pilot, 1 pasażer/instruktor
Napęd: Rotax 912S o mocy 74 kW (100 KM
Pojemność zbiornika: 65 litrów
Pułap: 3800 m
Zasięg: 900 km,
Masa własna/startowa: 350kg/580 kg